Zpět

Prášky na spaní nespavost nevyléčí! Stanete se na nich akorát závislí

Čas od času bojuje s usínáním každý. Nespavost si přivodíte celkem snadno stresem v práci nebo důležitou životní událostí. Čím více se snažíte usnout, tím méně to jde. Po několika probdělých nocích už i ten největší odpůrce chemie sáhne po prášku na spaní. Na poprvé zabere hned. Za pár dní zjistíte, že jedna pilulka je málo a vezmete si dvě. Časem už bez prášku neusnete. Takhle snadná je cesta k závislosti. Jak se jí vyvarovat?

Každý lékař, který vám na problémy s nespavostí předepíše prášky na spaní, tzv. hypnotika, by vám měl říci, že je smíte užívat maximálně 4 týdny. Pomohou vám při řešení akutních problémů, chronickou nespavost ale léčit nedokáží. Spíše naopak, místo pomoci se od nich dočkáte akorát velkého maléru, kterou závislost bezesporu je.

Léky na spaní vybírejte pečlivě

Mnohdy to ale bez prášku prostě nejde a místo odpočinku byste se několik dnů či týdnů zbytečně trápili. V takovém případě si pořádně rozmyslete, po jakém léku na spaní sáhnete. Nejsou totiž léky jako léky. Prášky na spaní se liší generačně a především účinnou látkou. Na většině z nich si vytvoříte závislost v cuku letu, najdou se však i takové, které závislostí nehrozí.

  • Na začátku 20. století se k léčbě nespavosti užívaly barbituráty. Vznikala na nich těžká závislost a při předávkování mohly přivodit otravu či smrt. Proto se od jejich užívání při léčbě poruch spánku upustilo.
  • Často pacienti užívají tzv. benzodiazepiny. Ty fakticky nespavost neléčí, jen tlumí příznaky a jejich uklidňující účinky přetrvávají i během dne. Po jejich vysazení se nespavost často prudce zhorší a hrozí tak poměrně vysoké riziko vzniku závislosti.
  • Hojně jsou dnes dostupná tzv. Z-hypnotika. Působí na člověka podobně jako benzodiazepiny, jejich nežádoucí účinky jsou však menší. Při dlouhodobějším užívání ale také hrozí závislostí.
  • Chcete-li se po užití léku na spaní po probuzení cítit svěží a nemít pocit ospalosti i během dne, sáhněte po melatoninu. Melatonin je hormon produkovaný šišinkou mozkovou a výraznou měrou se podílí na podpoře spánku. Na rozdíl od ostatních skupin léků nezpůsobuje závislost a je velmi dobře snášen.

Vždy je potřeba myslet na to, že spánek navozený hypnotiky, občas pojmenovávaný chemický spánek, není stejný jako ten fyziologický. Neprobíhají během něho všechny fáze spánku tak, jak by měly.

Obnovte zdravý spánkový rytmus

Nejlepší pomocníky pro léčbu nespavosti nehledejte v lékárně, ale u sebe. Obrňte se silnou vůli, začněte na sobě pracovat a neočekávejte okamžité výsledky. Zapracovat totiž musíte na obnově přirozeného spánkového rytmu.

  • Hledejte příčiny, které by mohly stát za poruchou spánku, a zapracujte na nich. Mnohdy stačí špunty do uší na odstínění hluku a je po problému.
  • Upravte životosprávu a osvojte si zásady spánkové hygieny. Každý dne ulehejte a vstávejte ve stejnou dobu, jezte lehčí jídla, před spánkem se vyhýbejte kofeinu a alkoholu, pravidelně cvičte, nekuřte, nespěte během dne, večer neřešte těžká rozrušující témata, před spaním se vyvarujte elektronice, pobyt v posteli omezte na nezbytně nutnou dobu. V ložnici si zajistěte přiměřenou teplotu, dostatečnou tmu a ticho.
  • Někomu může pomoci psychoterapie, nespavost má často kořeny hluboko v našem podvědomí.

A rada na závěr, nepodceňujte výběr postele, kvalitní matrace a ideálně anatomického polštáře. Na staré proleželé matraci se nikdy dobře nevyspíte ani s práškem na spaní :-)

Další zajímavé články: