Zpět

Nadměrné noční pocení může být příznakem stresu i rakoviny. Nepodceňujte ho!

Zdravý člověk v noci vypotí průměrně litr vody, během letních tropických nocí to však může být i trojnásobné množství. Existují ale lidé, pro které je propocené pyžamo ranní rutinou po celý rok. Patříte mezi ně?



Fleky v podpaží na pohovoru, vlhké ruce při důležitém potřesení pravicí nebo mastný obličej na rande. Pocení dokáže prozradit nervozitu v těch nejméně vhodných chvílích a byť je přirozené, společnost ho stále vnímá jako faux pas.

Přes den se dá s pocením bojovat deodoranty, antiperspiranty a důslednou hygienou. Jak se dá ale zabránit tomu, abyste se ráno neprobouzeli jako ve vaně?

Poznejte nočního spouštěče pocení

V první řadě musíte zjistit, proč se vlastně v noci potíte. A v tomto ohledu pro vás nemáme zrovna dobrou zprávu - noční pocení způsobují psychické potíže, krátkodobé infekce, vážnější choroby, nevhodný polštář, ale třeba i idiopatická hyperhidróza. V takovém případě se nadměrně potíte bez jakékoli příčiny.

Vyjmenujme alespoň několik základních faktů:

  • Stres, psychická nepohoda a úzkosti ovlivňují tělo i ve spánku a mohou proto vyvolat i nadměrné noční pocení.
  • Muži mají aktivnější potní žlázy, u žen zase často noční pocení vyvolají hormonální výkyvy během menstruačního cyklu.
  • Častým spouštěčem je také nesprávná funkce štítné žlázy.
  • Noční pocení může být i vedlejším příznakem při užívání některých léků.
  • Za propoceným pyžamem se může skrývat i rakovina, tuberkulóza nebo lupus.
  • Občas je příčina zcela prostá - zkuste si vzít lehčí peřinu nebo na noc otevřete okno.

Veďte si deníček

S množstvím potenciálních příčin mají lékaři při odhalování té pravé skutečně těžkou práci. Chcete-li jim ulehčit a zároveň se rychleji dozvědět, co vám vlastně je, začněte si psát deníček.

K lékaři byste totiž měli jít teprve tehdy, když vaše potíže přetrvávají delší dobu, například jeden měsíc. Do deníčku si zapisujte vše, co může mít vliv na vaše noční pocení a také detaily o samotném potu. Doktor by měl v deníčku najít odpovědi na následující otázky:

  • Zůstávají na povlečení a prostěradle solné mapy?
  • Potíte se po celém těle nebo jenom na hlavě?
  • Co a kdy jíte a pijete před spaním?
  • Máte po probuzení další problémy, jako je například bolest hlavy?
  • Užíváte nějaké léky?
  • Jaká je teplota v ložnici?
  • Potíte se každou noc, nebo jen občas? Pokud jen občas, zkuste vysledovat, zda je mezi propocenými nocemi nějaká souvislost. U žen může jít o menstruační cyklus, u mužů třeba o termíny v práci.

Přizpůsobte svému pocení postel

Než lékaři přijdou na příčinu vašeho nočního pocení, máme pro vás alespoň několik tipů, jak zmírnit jeho následky:

  • Spěte v bavlněném pyžamu, které je prodyšné a dobře saje pot.
  • Bavlněné by mělo být i povlečení a prostěradlo.
  • Před spaním popíjejte šalvějový čaj - vaše potíže možná samy zmizí.
  • Nechte přes noc puštěný ventilátor. Neměl by ale vrčet nebo vydávat jiné nepříjemné zvuky!
  • Ráno nechte důkladně proschnout matraci, polštář i peřinu. Podle potřeby vyměňte povlečení. Zabráníte tak množení roztočů, virů a plísní.
  • Pořiďte si prodyšnou matraci.
  • Její životnost můžete ještě prodloužit používáním matracového chrániče.