Zpět

Týden věnovaný kostem, kloubům a páteři právě začíná! Jak čelit nemocem které je postihují?

Mezi nejčastější onemocnění kloubů patří artritida a artróza. Kosti nejvíce trpí artrózou a osteoporózou. V pátek 12. října začíná Světový týden kostí a kloubů, který se každý rok věnuje osvětě a přináší tipy, jak zmíněným nemocem předcházet. Pojďme se na některé společně podívat.

Světový týden kostí a kloubů

Varovným signálem pro vyhlášení této osvětové kampaně je stoupající výskyt onemocnění pohybového aparátu, a to nejen u starší generace, ale především u lidí v produktivním věku. Zaštiťují ji OSN a světová zdravotnická organizace WHO.

Vše začalo v roce 2010, kdy WHO vyhlásila Dekádu kostí a kloubů s cílem zlepšit prevenci a diagnostiku, nalézt efektivní a bezpečnou léčbu, podpořit jejich vědecký výzkum a především přimět pacienty k aktivním rozhodování o svém zdraví. V rámci Světového týdne kostí a kloubů je vyhlášeno také několik významných dnů, které se věnují jednotlivým problémům. Během října si připomínáme:

  • 12. 10. Světový den artritidy
  • 16. 10. Světový den páteře
  • 17. 10. Světový den úrazů
  • 20. 10. Světový den proti osteoporóze

 Nezanedbávejte prevenci, je příjemnější než léčba

Artrida

Osvětový týden začíná dnem zasvěceným artritidě. Jde o chronické zánětlivé onemocnění kloubů vedoucí k destrukcím a deformacím kloubních tkání. V konečném stádiu vede k významným tělesným omezením, 50 % nemocných dokonce končí na vozíku. Ohroženy jsou zejména ženy.

  • Jak ji rozpoznat? Projevuje se bolestí kloubů, jejich tuhnutím, otoky a celkovou únavou organismu.
  • Jak jí předcházet? Dbát na vhodné stravování (tučné mořské ryby a plody, lněný olej i semínko), dostatek vápníků, vitamínu D, zinku, hořčíku. 


Artróza

Artróza je nezánětlivé onemocnění kloubů, při kterém dochází k úbytku kloubní chrupavky a ztrátě její elasticity. Kosti se o sebe začínají třít a to se projevuje bolestí. Nemoc se rozvíjí několik let a postihuje zejména starší lidi. Na její vznik má velký význam životní styl nebo různá jiná onemocnění jako obezita, cukrovka, hormonální změny nebo úraz.

  • Jak se projevuje? Bolestí kloubů při pohybu, přetížení či dlouhé nečinnosti. Objevuje se ranní ztuhlost, otoky, změny tvaru a postavení kostí v kloubu, apod.
  • Lze se jí vyhnout prevencí? Je potřeba hlídat si hmotnost, s čímž pomůže vyvážený jídelníček bohatý na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a dostatek pohybu nezatěžující klouby. Dobrý vliv má také saunování.

Osteoporóza

Při osteoporóze známé pod pojmem řídnutí kostí se z kostní hmoty postupně vytrácí vápník, minerál, který způsobuje jejich tvrdost. Kost se stává křehčí a je náchylnější na zlomeniny. Propuká nejčastěji kvůli nedostatku vápníku a vitamínu D, pohybu a úbytku pohlavních hormonů.

  • Jaké jsou její příznaky? Prvním projevem mohou být silné bolesti zad či nečekaná zlomenina již při lehkém úrazu. Dalším příznakem může být postupná ztráta výšky a profilace „kulatých zad“.
  • Co nasadit jako prevenci? Pravidelný tělesný pohyb, dostatečný příjem potravy (žádné drastické diety), vyvážená strava bohatá na ovoce a zeleninu, omezit sůl, nekouřit a omezit alkohol.

Bolesti zad a páteře

Ve vyspělém světě patří bolesti zad mezi nejčastější zdravotní problém dohánějící zaměstnance k čerpání pracovní neschopnosti. S onemocněním páteře se prý podle statistik setká v životě až 80 % dospělé populace.

Páteře se přitom netýká pouze bolest, ale také mnohem horší onemocnění vyvolané degenerativní změny jako např. vyhřeznutí meziobratlové ploténky, Bechtěrevova choroba, skolióza, osteoartróza či zablokování krční páteře.

  • Jako bolestem zad předcházet? Pravidelným cvičením (ideálně plavání), masážemi, kontrolou držení těla, správným sezením a vhodnou oporou krku i páteře při spánku

Mohlo by vás take zajímat: